Gy

Exempelvis användning, hantering, ergonomi och säkerhet

Användning
Beroende på verktyg - kunskap om kortkommando, hårdvarans uppbyggnad, installera och avinstallera program.

Datorhantering
Förhålla sig till det underskrivna kontraktet som användaren fick i åk 1.

Filhantering
Söka program eller filer, ändra filstorlek, konvertera mellan olika filformat, zippade filer, arbeta i molntjänster, mapphantering, spara, dela, strukturera.

Ergonomi
Att förstå hur kroppen påverkas av inaktivitet och statisk arbetsställning.

Alternativa verktyg
Att kunna anpassa digitala läromedel och tjänster.
Inläsningstjänst, talsyntes, ordprediktion, rättstavningsprogram och ordböcker.

AI
Känna till vad Artificiell Intelligens innebär, exempelvis Google Translate och sökmotorer.

Exempelvis produktion i text, bild, film och programmering

Ordbehandling
Källförteckning, innehållsförteckning, rubrikmallar, bildplacering samt infoga olika typer av objekt.

Presentation
Mer avancerad presentation, kunskap om olika presentationsprogram

Kalkylprogram
Söka, sortera, använda enkla formler för simuleringar och beräkningar, använda olika typer av diagram, göra en enkel budget.
Använda enkäter för insamling av data till kalkyl.

Film
Producera och redigera film.

Bildhantering
Hantera mobil/kamera
R
edigera bilder, klippa (frilägga) bilder, förminska och förstora bilder, ändra färg
L
ägga till text med olika bildredigeringsprogram.

Programmering
Använda enkel textprogrammering för att arbeta med algoritmer som ex kan styra och reglera egna konstruktioner i olika programmeringsmiljöer.
Använda algoritmer som skapas, testas och förbättras för att lösa matematiska problem.

Exempelvis kritiskt tänkande, källkritisk förmåga, säker på nätet, nätetikett

Sökteknik
Begränsa sökning för att minska träfflistan - tex + - " "
Kunna välja rätt bland de träffar man får, vad är relevant?
Använda databaser för sökning
Söka i dokument.

Upphovsrätt
Kunna använda Creative Commons på sitt eget material.
Kunna citera och göra källhänvisningar.

Källkritik
Pröva olika källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Säker på nätet
Känna till vad bland annat GDPR ger för rättigheter och skyldigheter.
Ha god kännedom om hur sociala medier används på ett ansvarsfullt sätt utifrån lagar och förordningar samt riskerna vid publicering av känsliga uppgifter.

Ny teknik, ex AI
Vad innebär användning av AI i vårt dagliga liv, hur används den i världen i övrigt?

Säkerhet
Kunskap om vad säkert lösenord innebär och lösenordsbyte. Förstå hur virus, trojaner och malware kan spridas och hur man skyddar sig.
Uppdatera operativsystem och program för att säkerställa skydd mot hot från nätet.
Kunskap om hur digital teknik påverkar samhället.

Exempelvis omvärldskontakt, sociala medier, samarbete

Lärplattform
Aktivt arbeta med inlämningsmappar, lämna in länkar/dokument och förstå plagiatkontrollens funktion.
Använda andra funktioner som schemavisning och resultat.

Omvärldskontakt
Aktivt kommunicera med de verktyg som används i klassen, ex blogg, videosamtal, forum.
Hantera e-post, vidarebefordra, kopia, svara alla, hemlig kopia.

Sociala medier
Kunna använda social medier på ett ansvarsfullt sätt.

Samarbete
Aktivt använda program som skapar digitala samarbetsytor.