AV Media Skåne

Ängelholms kommun är sedan många år tillbaka medlemmar i Kommunalförbundet AV Media Skåne och all personal och alla elever har genom Skolfederationen tillgång till tjänsterna både på arbetsplatsen och hemifrån. På AV-medias hemsida hittar du mer information om deras tjänster. Varje år anordnas en utbildningsmässa dit all personal är välkommen. AV-media erbjuder kurser och kan också besöka skolor.

Mediakatalogen

När du loggar in på AV Media Skåne via Fronter/Skolfederationen kommer du direkt till startsidan. Därifrån går du till Resursbank för att se deras mediekatalog. Du växlar enkelt till hela AV Medias hemsida genom att klicka på "Mer" och klicka på Hemsida. På denna sida får du en bra överblick kring vilka resurser som finns för dig och information via inlägg om något skulle vara fel.

Ett bra sätt att bli uppdaterad på nyheter är att beställa nyhetsbrevet som mail, info finns på hemsidan.

Använda sökfunktionen

I Mediakatalogen har de delat upp innehållet i några ytterligare kategorier. Sökning görs genom att klicka på sök. Det går att välja mellan Play och Boka. Du kan förfina sökningen genom att välja ämne, målgrupp, typ mm.

Utbildningsklipp (EduKlipp)

Ubildningsklipp är korta pedagogiska utbildningsfilmer, ca 3-6 minuter. Som lärare kan det vara bra att kunna välja en kortare film i undervisningen som ett komplement till en längre film. Det kan vara för att ge mer utrymme för diskussion och annat arbete eller för att introducera, inspirera, förklara eller repetera något. De passar också bra till det flippade klassrummet! Du hittar utbildningsklippen via Resursbank/Medikatalog.

Spelfilmer

Det finns hundratals spelfilmer tillgängliga via strömmande video. Du sorterar enkelt på åldersgrupp och ser vilka filmer som finns. Du kan också filtrera på ämne och på strömmande video.

Creaza

Via AV Media Skåne har vi tillgång till Creaza men observera att i Ängelholm ska vi gå in via länken i Fronter och inte via länken i AV Media Skåne. Om man loggar in via AV Media Skåne blir det ett eget unikt konto och då hittar man inte arbeten man gjort i sin andra identitet. Här finns direktlänk till Ängelholms Creaza och här finns hjälpsidor om Creaza.

Sidansvarig: Markus Nilsson