Filmskapande

Idag är det nästintill omöjligt att skilja på vad som är reklam, propaganda eller konst. Genom att själv skapa rörlig bild lär du dig tolka och granska andras. Vi vet att den här färdigheten är viktigare idag än någonsin tidigare.

Här har vi samlat ihop bra externa resurser som hjälper dig som pedagog att utveckla eller våga ta steget ut och använda film i skolan som pedagogiskt grepp. Filmriket är en komplett resurs med bland annat övningar i alla skolans ämnen.

Resurser

Filmriket är en resurs med flera olika medfinansiärer, bland annat Svenska filminstitutet, där deras syfte är att ge alla i Sverige förutsättningarna att skapa med film.

Unga Berättar är en resurs från kulturskolan i Stockholm där man tillsammans med elever tagit fram ett material för filmskapande.

Voodoofilm är en resurs för filmskapare som vill veta mer, mycket mer. Här finns inte bara en filmskola utan även diskussionsforum, nyheter och länkar till ytterligare resurser.

Moderskeppet är en stor resurs för skapande med massor av kurser. Alla ingår i deras guldmedlemskap men vissa erbjuds gratiskurs, som denna att skapa film.

Mediaresurser

En fantastisk resurs för videos men där finns även bilder att ladda ner. Allt är under Creativ Commons 0, vilket innebär att du kan använda materialet fritt.

En fantastisk resurs för gratisbilder men där finns även videos att ladda ner. Allt är under Creativ Commons 0, vilket innebär att du kan använda materialet fritt.

Här finns musik men främst ljudeffekter. Sök på ord eller taggar. Vissa låtar kräver artistens erkännande, håll koll.

Redigera dina filmer

Det finns otaliga program att redigera video i. Det bästa är att har man lärt sig ett klarar man nästa av allihopa då de flesta videoredigerare är ganska lika i sitt sätt att fungera. Här nedan har vi listat några resurser till olika videoredigerare. Lycka till.

Här hittar du en resurs om hur man klipper film på iPad. Det finns massor av filmer på YouTube om hur man gör. Vi erbjuder även kurser på RIKT.

I Windows 10 klipper du nu enklast dina filmer i appen Bilder.

I Creaza kan du lätt blanda videofiler med andra sorters bilder från deras egna bibliotek. Du kan också ladda upp både egna bilder och videos.

Dela dina filmer

Ingen blir glad av att din film ligger på din hårddisk, dela den med utvalda kollegor, vänner eller elever. Än bättre, dela den med världen! Här under finns några ytor där du kan dela dina filmer.

Sidansvarig: Göran Söderlund