Förskola

Exempelvis användning, hantering, ergonomi och säkerhet

Användning
Låta varje barn få använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande. tex iPad, dator, digitalkamera, projektor, programmeringsutrustning mm.

Hantering
Uppmärksamma barnen på hur de hanterar och använder utrustningen på ett varsamt sätt.

Ergonomi
Uppmärksamma vikten av att variera arbetsställning. Tänka på hur barn och vuxna sitter med utrustningen.

Exempelvis produktion i text, bild, film och programmering

Produktion av eget material
Med eget material skapa film och bildberättelser samt tillföra musik,bild, ljud eller text. Upptäcka och skapa i olika ämnesområde.
Använda sig av projektor för att projicera bilder, filmer i olika (lekmiljöer) lärmiljöer.

Med hjälp av dator och ipad upptäcka bokstäver/ljud för att så småningom producera egna texter. Litrecy symboler TAKK, Widgit online, matematik,

Programmering
Enkel programmering med hjälp av olika appar eller robotar, både analogt och digitalt.

Exempelvis kritiskt tänkande, källkritisk förmåga, säker på nätet, nätetikett

Värdegrund
Att exempelvis föra dialoger med barnen kring fotografering och publicering med tanke på barnens rättigheter att äga sin egen bild, film eller skapat material.

Sökteknik
Låta barnen tillsammans med pedagog söka information på nätet på ett säkert sätt.

Källkritik
Grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.

Exempelvis omvärldskontakt, sociala medier, samarbete

Omvärldskontakt
Genom exemplevis Meet, facetime, blogg och sociala medier för att kommunicera med andra utanför förskolan.

Lärplattform
Låta barnen vara delaktiga i VH information kring verksamhetens arbete.