Filmskapande F-6

"Förmågan att spela in och kunna avläsa och kritiskt förhålla sig till bilder är idag en nödvändig kompetens i utvecklingen och byggandet av vårt samhälle."

I förskolan finns iPads med videoredigeringsverktyget iMovie. Från åk 1 till åk 6 finns Adobe spark som videoredigeringsverktyg. På denna sida kommer vi samla filmresurser, inspirationsmaterial och utbildningsmaterial för iMovie (iPad) och Adobe spark.

Resurser

Här hittar du inspiration och övningar inom filmskapande. Våra övningar är utvecklade med utgångspunkt i grundskolans reviderade läroplan med syfte att göra det lätt, roligt och framför allt enkelt att anpassa rörlig bild till de olika kursplanerna. Vi uppdaterar kontinuerligt med nya övningar som vi tar fram tillsammans med lärare, filmpedagoger och verksamma filmskapare. (Filmrikets egna text)

Här finns bra resurser kring filmskapande. Allt från planering till filmande och efterarbete.

Unga Berättar är en verksamhet i kulturskolan där vi utgår från barn och ungas eget skapande, kreativitet och delaktighet genom det egna berättandet. Det kan vara i form av en film, animation, foto eller med digitalt berättande. (Unga berättar egna text).

Här finns bra resurser kring filmskapande främst kring filmande.

Verktyg för förskolan

iMovie på iPads är ett bra verktyg för att skapa film. Där kan du både filma och redigera din film med samma verktyg.

Tryck på ikonen för att komma till en bra resurs på Youtube.

Verktyg för 1-6

Adobe Spark, någonting för dig som delvis längtar efter gamla photostory. Ett enkelt webbaserat verktyg för att göra bildspel, filmer med ljudpålägg. Detta verktyg finns tillgängligt för åk 1-6 och alla undervisande för dessa åldrar.

Creaza har tre verktyg, Mindomo (Tankekartor), AudioEditor (Ljudredigerare) och Cartoonist. I Cartoonist kan man kombinera innehållet från Cartoonist med egna filmer, bilder och musik.

Inspiration

Green Screen. Att jobba med Greenscreen innebär lite förenklat att man kan ”trolla bort” en enfärgad bakgrund på en bild av sig själv eller något annat, för att sedan placera sig själv mot en annan bakgrund.

Klicka på ikonen bredvid för att hitta inspiration, artiklar, blogginlägg och instruktioner.

Mer kommer, välkommen åter!

Sidansvarig: Göran Söderlund