Responsverktyg

Quizlet - arbeta med ord och begrepp

Öva på ord och begrepp via ord/begreppslistor som man antingen skapar själv eller så återanvänder man andras.

Varför inte testa Quizlet Live? Då spelar man tillsammans i klassrummet – lagvis! Eleverna blir automatiskt indelade i lag (man måste vara minst 6 stycken som spelar), eleverna i samma lag sätter sig tillsammans och får hjälpa varandra att svara rätt på frågorna.

Gör en "vägg", lägg in länkar och dela ut länken till de du vill nå. Du kan också ha väggen som en samarbetsyta med färdiga rubriker eller helt enkelt som en samarbestyta där de du vill lägger inlägg.

Padlet -ett favoritverktyg (Patricia Diaz)

Det är ett verktyg där man kan skapa flervals-quiz till sina elever. Det är både roligt och ett lätt att använda.

Eleverna svarar sedan på quizet på sin dator eller med hjälp av en iPad/smart telefon genom att surfa in på sidan kahoot.it.

Det går på tid och eleverna får poäng som visar sig på en topplista.

Ställ frågor till klassen och låt dem svara direkt i sina verktyg (datorer, plattor, telefoner) och se resultaten omgående i klassrummet. Formulera dina frågor i förväg eller direkt i undervisningen.

Hur funkar Mentimeter - IKT-skafferiet

Instruktionsfilm

Answergarden är ett webbverktyg som låter alla i klassrummet komma till tals. Svaren växer fram i form av ordmoln. Du skriver en fråga och får därefter en svarslänk som du kan dela via e-post eller via Classroom. Verktyget är gratis och ingen inloggning krävs.

Alla kan komma till tals utan att bli utpekade och du kan använda svaren för att diskutera, undersöka, utvärdera eller något annat lämpligt.

En instruktionsfilm av Pedagogtorget

Är du intresserad av att få veta vad eleverna tycker utan att använda handuppräckning eller röstning på något annat tidskrävande sätt? Vill du arbeta med att analysera resultat i form av stapeldiagram? Vill du kolla av elevernas kunskaper inom området som ni arbetar med just nu? Eller vill du bara att eleverna ska få vara med och tycka till och påverka i skolan?

Socrative är redskapet som ger dig alla dessa möjligheter.

Instruktioner: Socrative - Så fungerar det!

En enkel och bra tjänst för att göra en skärminspelning på datorn att ladda ner som filmfil på din dator, eller publicera direkt på YouTube.

Du behöver inte ladda ner något program och du kan välja om du vill ha ett kostnadsfritt konto eller inte.

Max inspelningstid är 15 minuter.

Åsa Kronkvist presenterar tjänsten

Som Flickr är för bilder, är Soundcloud för ljud.

Spela enkelt in ljudfiler som du t ex kan bädda in på din blogg eller dela med dig av på andra sätt. Det finns även en app som du kan använda i iPaden.

Skapa gratis spel, frågesporter, aktiviteter och diagram på några sekunder.

Dela med dig av dem på din egen blogg eller hemsida. Ingen registrering krävs.