Greenscreen

De flesta av oss har säkert sett en TV- eller filmsekvens som är filmad mot en så kallad GreenScreen eller BlueScreen utan att tänka på hur filmsekvensen är skapad. Det går till så att man filmar mot en grön eller blå bakgrund. Efter det låter man datorn/iPaden byta ut den gröna eller blå bakgrunden mot en bild eller film. Exempel på när denna teknik används är när meteorologer visar vädret. Här kan du läs mer om Green Screen.

I blogginlägg Greenscreeen som pedagogiskt verktyg kan ni läsa om hur åk. 5 på Villanskolan arbetat med greenscreen i engelskundervisningen.

Det som behövs vid allt arbete med Green Screen är en grön bakgrund. Det finns speciella tyger att köpa men det går egentligen med viket grönt tyg som helst.

Vad som kan vara bra att tänka på är att tyget är stort nog så att det når en bit ut på golvet så t ex att hela kroppen kommer med och att det är så sträckt som möjligt.

Själva iPaden används som filmkamera och sedan används en app för att göra själva Green Screen filmen. Vi på RIKT har användt oss av en app som heter

Green Screen by do ink (pris 30:-)

Greenscreen med barnen i förskolan, en artikel från förskoleforum.se

Att skapa med Geen Sceen med hjälp iMovie på iPad

Vill ni prova på Green Screen utan någon extra kostnad och app så går det att använda appen iMovie som finns på all iPad. Här till höger finns en film som visar hur det fungerar. I iMove går det inte att göra allt det som ni kan göra i appen Green Screen by doink.

Att skapa Green Screen med hjälp av iMovie på Mac.

Det går även bra att använda iMovie på Mac för att skapa green screen, och då använda någon form av extern kamera. I nödfall går det att använda webbkameran i datorn.

Här till höger så finns en lathund hur man använder greenscreen funktionerna i iMovie.

Sidansvarig: Göran Söderlund