Med dator

Kodboken

Kodboken, drivs av den ideella föreningen Kodcentrum. Materialet på sajten är indelat i teman i den rosa delen av menyraden här till höger. Om du är ny till programmering är det bra om du följer ordningen där, starta med Kom igång och fortsätt sedan med de olika teman: Skapa berättelser, Skapa spel, Skapa program och Skapa musik.

Code.org

code.org Här finns det mesta du kan behöva för att komma igång med programmering. Kurser, lektionsupplägg med och utan dator, testa själv att programmera. Mycket av texten är på svenska men några filmer och vissa övningar är på engelska men det brukar inte vara något större hinder för eleverna. För elever i grundskola och gymnasium.

Scratch Jr

Scratch Jr är ett programmeringsspråk där barnen kan programmera helt utan några förkunskaper. Här skapar man interaktiva sagor och spel. Barnen sätter ihop grafiska programmeringsklossar som gör att figurer rör sig, hoppar, dansar och sjunger. Det finns finns massor med färdiga karaktärer och bakgrunder och man kan även ändra dessa. Karaktärerna styr man med hjälp av olika grafiska kommandon som man kombinerar efter varandra i sekvenser/kedjor.

Scratch

Scratch, blockprogrammering där endast fantasin sätter gränser. Dina elever kan använda Scratch för att koda sina egna interaktiva berättelser, animationer och spel. Under tiden lär de sig att tänka kreativt, resonera systematiskt och samarbeta — viktiga förmågor i dagens samhälle. Scratch fungerar för elever i grundskola och gymnasium.

Här finns några användbara kurser listade:

- Informationssida för pedagoger från Scratch.

- Internetstiftelsen har både kurser och instruktion på youtube om scratch, del 1 och del 2

- Kursportalen från Årstaskolan har färdiga kurser som du kan gå för att lära dig mer.

- AV-Media Kronoberg, instruktionsfilmer och övningar i Scratch instruktionsfilmer och övningar i Scratch

>>> Nytt i Scratch 2019 >>> se filmen till höger!

Kursportalen

Kursportalen som drivs av Årstaskolan är en bra plats att starta på om man vill gå en kort kurs. Här finns kurser i Scratch, Phyton, Hur Internet fungerar och nytt material tillkommer eftersom. Vem som helst får ta del av deras kurser. Det enda som behövs är en gratis registrering på sidan.

Programmering 1 på webben

PRIM-Programmering i matematik

PRiM-sidan är en introduktion till programmering för dig som undervisar i matematik. Materialet är tänkt att användas i undervisningen i takt med att du själv lär dig. I åk 1-3 är övningarna till stor del analoga, i åk 4-6 bygger de på blockprogrammering i Scratch och i åk 7-9 och gymnasiet på textprogrammering i Python. Sidan är skapad av: Center för Skolutveckling, i Göteborgs Stad.