Julsidan

Utforska lek och lär tillsammans med Tomtens nissar under december.

Kronprinsen som försvann är en fartfylld, spännande och mysig vintersaga, som utspelar sig i en tid för länge sen då kungar och drottningar härskade. Kronprinsen och Hilda, två barn från olika världar, blir mot alla odds vänner och är med om ett storslaget äventyr. I rollerna Maria Lundqvist, Arvin Kananian, Alva Bratt, Dilan Gwyn och Anton Lundqvist m.fl.

Kodkalendern är Unga Programmerares julkalender! Med stor inspiration från amerikanska ”Advent of code” har vi skapat en julkalender med programmeringsproblem på svenska anpassade för barn och ungdomar.

Sveriges Radios Julkalender: Bergvaktarens hemlighet

Barnradions julkalender 2022 handlar om 11-åriga Shirin. Hon måste lämna ett liv i förorten med vänner, skola och basket för att flytta till Rubånger – en plats där marken skakar och djuren beter sig underligt.

Och vad är det för klingande ljud hon hör i sitt huvud?

Bergvaktarens hemlighet är en spänningsfylld och magisk berättelse om att söka och hitta sin plats i världen.

Vill du räkna ner dagarna inför julen tillsammans med oss på Gleerups?

Använd Gleerups julkalender under december månad för att inspirera eleverna att lösa matematikuppgifter av julig karaktär! Uppgifterna som gömmer sig bakom luckorna är exempel på olika typer av matematiska problem som kan lösas individuellt eller i grupp. Allra bäst är det givetvis om ni också diskuterar lösningarna i gruppen så att eleverna får ta del av varandras tankar och strategier.

I lärarhandledningen finns mer information. Problemlösningsstrategier

Bakom luckorna lär du dig mer om djurens jul!

I årets julkalender träffar vi figurerna från Djuren på Djuris. Varje dag dyker de upp med en ny känsla och en fråga riktad direkt till barnen. Länken leder till en PDF som du får ladda ner och öppna, sedan är luckorna klickbara.

Finns även en länk till QR-koder för kalendern, om man vill använda dem istället.

Varje dag öppnas en lucka i julkalendern, från den 1 december och fram till julafton. Under varje lucka finns ett videoklipp med ett experiment. Du kan alltid titta tillbaka på ett experiment! Börja med Lucka 0 redan idag!

NE:s temapaket för åk 4-6

Genom att logga in på NE via Fronter finns det temapaket om julen för årskurserna 4-6. Här kanske även finns något för både yngre och äldre elever.

Om du redan är inloggad genom skolfederationen så fungerar denna länk: https://www.ne.se/temapaket/julen/

Håll Sverige Rent Kalendern innehåller spännande uppdrag och aktiviteter som är kopplade till Sveriges miljömål.

I luckorna döljer sig uppdrag och aktiviteter där eleverna får vara med i arbetet med Sveriges miljömål. Lärare – så här kan ni börja! Kalendern fungerar året om! Öppna en lucka varje dag eller en gång i veckan – det väljer ni själva.

Radioapan har gjort i ordning 24 ljudburkar med sagor och sånger, och hängt upp dem i Sagoskogen. Det blir ett kort poddavsnitt varje dag fram till jul. Mysigt för de minsta! Premiär 1 december.