QR-kod

Tips på hur ni kan arbeta med QR-kod

Med QR-koder har man många möjligheter att använda det digitala. QR är förkortning för Quick Response alltså snabb respons.

För att skanna QR-kod rekommenderar vi att ni använder appen Cloud QR Skanner

QR-koderna lockar till nyfikenhet om vad som finns bakom mönstret som barnen ser. Man kan lägga in en webbsida, videoklipp, fotografi eller en text.

Det ni ska tänka på är att QR-koden måste vara GDPR säker.

Alla iPad har inte möjlighet till mobiltnätverk så att de kan komma åt internet utomhus och då kan man skapa QR-koder som bara består av text. För att skapa QR-koderna kan ni  använda er av sidan Skapaqr.se på datorn.

Så här gör ni för att skapa egna QR-koder

Här är ett tips på hur ni kan skapa en tärning med QR-koder (kan användas både inomhus och utomhus). Där varje QR-kod är en text som uppmanar till att göra olika rörelser tex spring snabbt fram till ett träd, hoppa fyra steg m.m.

QR-koderna är fästa på en tärning som är gjord av en kloss 7×7 cm . Koderna satts fast med häftmassa så de lätt kan bytas ut.

Här finns fler tips på hur ni kan arbeta med QR-koder i verksamheten.

QR-koder i förskola/skola

Pedagogverkstaden QR-koder