Skapa digitala miljöer

Använda sig av projektor för att projicera bilder, filmer i olika (lekmiljöer) lärmiljöer. Filma och skapa med Green Screen.

Exempel på Aktiviteter

Projicera, genom att koppla dator/iPad till en projektor så går det att projicera upp olika bilder/filmer för att förstärka lärmiljön. Till exempel när barnen konstruerar, visa bilder på olika byggnader.

Green Screen är en metod när man skapar film och bilder, där det ges möjlighet att placera sig själv och andra i en miljö som man inte har varit fysiskt på. Till exempel i någon storstad eller i ett barnprogram. Via denna länk kan ni lära er mer om. Green Screen

QR-kod är ett sätt att skapa länkar som enkelt kan nås med hjälp av iPad eller telefon. Via denna länk finns det tips om hur ni kan arbeta med QR-koder QR-kod

Med hjälp av appen Google AR kan man uppleva olika djur i AR (Augmented Reality) och få känslan av att tex ett lejon finns i soffan på avdelningen.

Quivrer är en app där man kan få bilder man har färglagt av bli levande genom iPaden arbeta med 3d bilder. Länk till utskrift av bilder.

Digitala mikroskop, det finns olika typer av mikroskop både som går att koppla till dator, iPad, trådlöst och med kabel. Oavsett vilket man använder är de fantastiska för att göra upptäckter med, både ute i naturen och på avdelningen. Koppla datorn till en projektor och du får upp bladet från trädet på en hel vägg. Via länken finns det tips på hur man kan använda digitala mikroskop. Digitala mikroskop

Länk för att ladda ner program till USB mikroskop.

Länk hur ni kopplar Mikroskop WIFI Puck till iPad

Google Earth finns både som app och direkt i webbläsaren Google Chrome. Upplev regnskogar, savannen eller varför inte ta en titt på Förskolan från ovan. Koppla ihop iPad/dator med tex en projektor och få upp hela världen på väggen. Här är en länk till en instruktion om Google Earth.

Sidansvarig: Andreas Johansson