Google Meet

Google Meet är en del av G workspace och används för videomöten inom eller utanför vår organisation. Vid arbete hemifrån har Ängelholms kommun information på Insikten, bland annat finns Checklista vid arbete hemifrån.

I Google Workspace for Education ingår följande inom Meet

• Designat för säkra möten

• Unika webbadresser för varje möte

• Upp till 100 mötesdeltagare

• Chatt inne i mötet

• Presentera hela skärmen, en flik eller ett visst fönster

• Möjlighet att bjuda in externa deltagare

• Inspelningsmöjlighet, med begränsning att det inspelade maximalt sparas i 30 dagar i din Drive.

Google: utbildning och hjälp för Google Meet

Lär känna Google MEET

Tutorials på Googles egna sidor.

Nyheter i Meet

(Vissa uppdateringar kan komma ut olika fort till era G workspace konto)

MEET länken är aktiv för använande enligt följande

MEET - Hur länge varar MEET-länken.pptx.pdf

Vi rekommenderar att du skapar dina MEET enligt följande manual.

För att skapa MEET så att eleverna inte kan komma in först i mötet och att objudna kan ansluta direkt utan att fråga, måste du följa manualen.

När en objuden gäst vill ansluta kommer du som lärare få upp vem som vill ansluta sig, du kan då neka en sådan förfrågan.

Olika sätt att bjuda in deltagare

• Via Classroom i G workspace kan du nu bjuda in till Meet. Du öppnar det Classroom som du vill skapa ett möte i. Gå till kugghjulet och leta upp Meet under "Allmänt" i Klassinställningar och klicka på "skapa ett Meet-möte". För mer information följ denna länk.

• I Distansundervisningsgruppen på Facebook, visar Rodrigo Parás Neira hur han förbereder mötesrum och även grupprum via Classroom och Meet, Se video. I videon berättar han om ett tillägg för Chrome som heter Mute Tab, ett tillägg som gör att det går att stänga av ljud på varje flik. Nu finns detta tillägg tillgängligt för all personal att installera från Chrome webstore. All gymnasiepersonal har den installerad i Chromeläsaren redan. Observera att du hörs och syns i grupperna om du inte själv stänger av din mikrofon och kamera i varje gruppflik.

• Du kan bjuda in genom att skapa ett Meet, kopiera anslutningsinformationen och använda den kopierade informationen i ett mail eller lägga den i kursrummet i Fronter.

Meet Manual 200313.pdf

• Du kan skapa en händelse i G workspacekalendern och bjuda in deltagare där eller hämta länken till mötet där

MEET möte via kalender i G suite.pdf

Ansluta till Meet som annan skapat

• Ansluta till ett redan skapat Meet

MEET Lärare ansluta till skapad MEET.pdf
  • Hur föräldrar eller andra externa ansluter till ett Meet

MEET - Utvecklingssamtals info för VH vt 20.pdf

Dela ljud och film i Meet. (22 april 2020)

Funktioner som endast finns i enterprise licens Lärare i Grundskola och Gymnasiet 2022

• Skapa smågrupper och funktioner i det.

MEET - Komma igång med MEET Breakout
  • Inspelning av Meet. Spela in din föreläsning/instruktion i förväg, för att sedan dela den i ett kursrum i Fronter.

Spela in och dela meet.mp4
  • Livestreamning av Meet. I denna funktion är du som lärare sändare och eleverna mottagare, ingen kommunikation finns då möjlig. Det man får göra är att bestämma en annan väg för kommunikation mellan dig, som lärare och dina elever.

MEET - Skapa en livestream med Google Meet via kalendern i G suite.pdf

Sidansvarig: Nils Pålsson