Classroom

Classroom är utformat för att hjälpa lärare att skapa och samla in uppgifter papperslöst. Det finns tidsbesparande funktioner, som möjligheten att automatiskt göra en kopia av ett Google-dokument för varje elev. I Drive skapas en Classroom mapp som innehåller mappar för varje kurs/klass som eleven är med i.

Eleverna kan hålla reda på vad som ska lämnas in på sidan Uppgifter och börja jobba med uppgifterna med ett enda klick.

Lärarna kan snabbt se vilka som har eller inte har lämnat in en uppgift och ge feedback direkt i realtid i Classroom.

Classroom används för att underlätta det formativa arbetssättet under processens gång. Den slutgiltiga bedömningen ska ske i Fronter.

Vi får aldrig riskera att känsliga eller sekretessbelagda uppgifter hamnar i orätta händer

Personal inom Lärande och Familj använder olika digitala verktyg, för olika typer av arbetsuppgifter. Det är viktigt för all personal att känna till vilken typ av information som lagras i vilket digitalt verktyg, se de etiska reglerna för digitala verktyg.

Bjuda in elever till Classroom

Som lärare skapar du ett Classroom, där du bjuder in den grupp elever som ska vara med.Använd de grupper som finns automatiskt inlaggda i Google med rätt elever. Dessa grupper är hämtade från de klasser/grupper som finns i ex Tieto. exempel vis om du vill hitta din klass och du arbetar på Montissoriskolan åk 1, söker du efter mon121 och bör då få fram din klass som en grupp mon121@xxxx.xxxxxxxxxx.xx.

Eleverna kan logga in via en kod eller via länk. Obs De måste aktivt gå med i det Classroom du skapat och delat. Viktigt om en ny elev börjar mitt i läsåret måste du se till att eleven går in och går med i de aktiva Classroom som du använder i klassen.

Punkter som är viktiga i arbetet med Classroom

• Länk skapas i Fronter 19 till Klass/Grupp i Classroom.

• För kontinuerlig dokumentation av elevernas kunskaper i de olika ämnena samt för bedömning mot kunskapskrav används Fronter.

• Elever lämnar alltid in i Fronter, när det formativa arbetet är klart. (i inlämningsmapp eller i enskilda mappar)

• Betygsättning, en del av lärarjobbet som är myndighetsutövning, sker i via en länk i Fronter.

Åtkomst till Classroom

Ni är automatiskt tillagda som lärare i Classroom i G workspace.

Sidansvarig: Nils Pålsson