Inläsningstjänst

Alla elever som går i Ängelholms kommuns skolor kan lyssna på läromedel och skönlitteratur via Inläsningstjänst. Vi har också tillgång till Begreppa med läromedel, filmer och quiz på flera olika språk.

Många läromedel har enbart inspelat ljud och då kan det vara bra att följa med i den tryckta boken för att exempelvis kunna titta på bilder. Fulltextböcker har en grå symbol med linjer efter bokens titel och innebär att hela boken med bilder, ljud och text med markör finns med. Väljer du e-pub böcker får du boken på skärmen och kan välja att vända blad och få riktig bokkänsla. Söker du under Ämne - lättlästa böcker från ex Nypon Förlag, Vilja förlag, Hegas och LL-förlag så har en stor del det nya formatet.

En liten del av utbudet på Inläsningstjänst kräver talbokstillstånd. Det är framförallt böcker på engelska och andra språk. För att kunna tilldela talboksrättigheter krävs säker inloggning med bank-id. Välj logga in säkert i högra hörnet.

Du når Inläsningstjänst genom Fronter -> verktyg -> ILT. Du kan även lyssna på böckerna från mobil eller surfplatta via appen Inläsningstjänst som är gratis och enkel att använda. Du laddar ner den från Appstore eller Google Play.

• Inläsningstjänst

Hjälp att komma igång med tjänsten.

• Hur du hittar i biblioteket

• Dela djuplänkar och skapa bokmärken

Begreppafilmer är korta, flerspråkiga filmer som förklarar svåra begrepp.

Till varje film finns begreppslistor, quiz och direktlänkar till fördjupning i ditt eget läromedel.

Sök på en film eller klicka på ett ämne för att se utbudet av filmer.

• Begreppafilmer finns på språken svenska, arabiska, dari, tigrinja, engelska, polska, somaliska, norska och finska.

Läromedelsguider

En läromedelsguide är en muntlig studiehandledning till olika läromedel. Guider finns på tigrinja, arabiska, somaliska och persiska/dari. Sök efter en läromedelsguide till din lärobok i sökfältet nedan eller få en översikt av utbudet här.

Läromedelsguiderna motsvarar Skolverkets riktlinjer för studiehandledning.

Sidansvarig: Annika Jönsson