Legimus

Talböcker via Legimus

En talbok är en ljudbok som personer med läsnedsättning har rätt att använda. Du laddar ner talböcker från www.legimus.se och kan sedan läsa eller lyssna på dessa i Legimus webbspelare eller i gratisappen Legimus.

MTM, Myndigheten för Tillgängliga Medier står bakom Legimus och där finns inläst skönlitteratur. Det behövs inget intyg på att läsnedsättning finns men en förälder måste skriva under avtalet.

Det är biblioteket eller skolbiblioteket som registrerar talboksanvändare och de eller skolans specialpedagog kan visa hur det går till att ladda ner och lyssna på talböcker.

I inläsningstjänst som huvudsakligen har inlästa läromedel finns en del talböcker som elever med talboksrättigheter har tillgång till. Talboksrättigheter i Inläsningstjänst är det specialpedagogerna på skolan som hanterar och det krävs säker inloggning för att tilldela talboksrättigheter.