Nyheter från Skoldatateket

Widgit online

Nu har det kommit många nya mallar och fler smarta funktioner. Kontakta Skoldatateket om vill ni ha grund- eller fortsättningsutbildning.

Oribi Speak

Under inställningar - uppläsning - kortkommandon lägger man själv till de kortkommandon man vill använda. Tyvärr funkar inte alla och det beror på att vissa kommandon redan är upptagna av Oribi. För att kunna ha samma början på alla mina kortkommandon har jag lagt in ctrl på alla först och sedan enligt nedan. Detta är ett val man själv gör, men kan vara bra vid genomgångar och för att kunna hjälpa elever att de flesta har samma kortkommandon.

Lättlästa e-pub-böcker med färdiga studiehandledningar

Filtrera på endast e-pub-böcker eller gå till ILT - Biblioteket - Alla ämnen - Lättläst eller Lättläst från Nypon förlag, Vilja förlag  eller Hegas förlag för att hitta lättlästa böcker. Många finns även som e-pub-böcker vilket gör att man får samma utseende och funktioner som i Polylino.

Färdigt arbetsmaterial med lärarhandledning och läsförståelsefrågor hittar du sedan i nedanstående länkar:

Läsbarhetsvy i Chrome

För att få en mer lättläst text när man ska läsa på olika webbsidor är det är det bra att installera ett tillägg till Chrome. Där finns 2 st som fungerar, Just Read eller Clear Read. Då kan du med en enkel knapptryckning filtrera bort annonser, blinkande reklam och onödig text.

Manualen ligger även under Struktur                             jan 2019

Fonomix-munmetoden

Nu finns Fonomix-apparna här på Skoldatateket om personal i Ängelholm vill testa hur de fungerar. Välkomna till RIKT/Skoldatateket på Nybrovägen 5.

InPrint 3- när ni behöver bildstöd

Detta är ett bildstödsprogram för att skapa och skriva ut kort, scheman, arbetsblad, instruktioner, sociala berättelser mm.

Nu har jag uppdaterat mina utbildningsdatorer så här finns 6 datorer där vi har tillgång till programmet. Passar inte tiderna då jag lagt ut workshops kan ni bara ta kontakt med Skoldatateket så hittar vi ett tillfälle som passar er.

Sidansvarig: Annika Jönsson