Hörselpedagogiskt stöd

Länk till SPSM´s filmer kring hörselnedsättning

Länk till Prevents material Ljudguide för förskolan

Mycket bra material från hosaudionomen som vi får lov att använda i kommunen. 

https://www.hosaudionomen.com/goda-rad

Goda råd till dig som är lärare eller rektor till en elev med hörselnedsättning.

https://www.hosaudionomen.com/_files/ugd/f4e2bc_aa4bbde83f9d4ab8bd524d7f4baf3e8c.pdf


Widgit online 

Bildstöd kan kompensera och är ett viktigt stöd för många elever

Pedagogisk kompetens och förhållningssätt, språk- och kunskapsutveckling, sociala strategier och hörselmedvetenhet, ljud- och ljusmiljö.

Pedagogisk kompetens och förhållningssätt när du har ett barn/en elev med hörselnedsättning


Rutiner  när man behöver tillgång till hörselteknik

Här är gången då man har barn eller elev i grundskolan för vilken man vill ha tillgång till hörselteknik via Skoldatateket.

Beställning av hörmanus för elever med hörselnedsättning inför NP

Elev med hörselnedsättning kan få manus till delprov uppläst eller få använda hörhjälpmedel. Beställning görs på följande E-post nationellaprov@skolverket.se  

Hörmanus ska inte påverka resultatet utan är att jämställas. Beställ i god tid!


VERKSAMHETSPLAN


Ambulerande hörselpedagog

- är en kommunal resurs för elever med hörselnedsättningar i alla skolformer såsom förskola, grundskola, gymnasieskola, anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola och fritidshem.

Målsättning är att:

- eleven har kunskap och verktyg att hantera sin hörselsituation och därigenom möjlighet att stärka sin identitet och självkänsla.

- eleven har en god hörandemiljö/lärandemiljö i skolan.

- ge eleven förutsättningar för ökad måluppfyllelse och få möjlighet att nå sin fulla potential.

- öka personalens förståelse för och kunskap om hörselnedsättningens konsekvenser och att personalen har rutiner och strategier för att göra undervisningen tillgänglig för elever med hörselnedsättning.

Hörselpedagogens uppdrag:

- Vi följer eleven genom skoltiden och har kontinuerliga elevsamtal med uppföljning.

- Vi ger råd, stöd, information och handledning till elev, lärare och övrig berörd personal utifrån elevens behov i skolan.

- Vi har kontinuerliga möten och uppföljning med personalen.

- Vårt arbete sker i samarbete med elev, berörda pedagoger, elevhälsa och hörselvården inom Region Skåne.

- Vi förmedlar kunskap om och hjälper till med den tekniska utrustningen.

- Vi anordnar träffar för elever med hörselnedsättning, från kommunerna som ingår i Silviaskolans hörselpedagogavtal, för att stärka elevens hörselmedvetenhet och att få möjlighet att träffa andra elever med hörselnedsättning.

- Vi arbetar proaktivt och långsiktigt med elevernas hörselmedvetenhet och lärande.  

 

Vår verksamhetsplan grundar sig i skollagen kap.3 §2

Barnens och elevernas lärande och personliga utveckling

2 §   Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.

Elever som till följd av en funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som gäller, ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser.

Elever som lätt uppfyller de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Lag (2022:146).

Kontaktuppgifter till hörselpedagog Helen Mattson helene.mattsson@hassleholm.se tel: 0709-818443 

Kontaktuppgifter till Jill Svensson, Phonak jill.svensson@phonak.com tel: 0705-801158

Sidansvarig: Annika Jönsson