Hörselpedagogiskt stöd

Länk till SPSM´s filmer kring hörselnedsättning

Länk till Prevents material Ljudguide för förskolan

Mycket bra material från hosaudionomen som vi får lov att använda i kommunen.

Goda råd till dig som är lärare eller rektor till en elev med hörselnedsättning.

Widgit online

Bildstöd kan kompensera och är ett viktigt stöd för många elever

Pedagogisk kompetens och förhållningssätt, språk- och kunskapsutveckling, sociala strategier och hörselmedvetenhet, ljud- och ljusmiljö.

Pedagogisk kompetens och förhållningssätt när du har ett barn/en elev med hörselnedsättning

Rutiner  när man behöver tillgång till hörselteknik

Här är gången då man har barn eller elev i grundskolan för vilken man vill ha tillgång till hörselteknik via Skoldatateket.

Beställning av hörmanus för elever med hörselnedsättning inför NP

Elev med hörselnedsättning kan få manus till delprov uppläst eller få använda hörhjälpmedel. För beställning av hörmanus för anpassning kontakta tryckeriet Exakta Print.

Beställningen av hörmanus ska göras på en särskild beställningsblankett. Skolan kontaktar Exakta Print för att rekvirera beställningsblanketten. Telefon 040-6855110. E-post: np:bestallning@exakta.se.

Hörmanus ska inte påverka resultatet utan är att jämställas. Beställ i god tid!

VERKSAMHETSPLAN

Ambulerande hörselpedagog

-      är en kommunal resurs för barn och elever med hörselnedsättningar i alla skolformer såsom förskola, grundskola, gymnasieskola, särskola och fritidsverksamhet.

Målsättning är att:

-      barnet/eleven har kunskap och verktyg att hantera sin hörselsituation och därigenom möjlighet att stärka sin identitet och självkänsla.

-     Barnet/eleven har en god hörandemiljö/lärandemiljö i förskolan eller skolan.

-      ge barnet/eleven förutsättningar för ökad måluppfyllelse och få möjlighet att nå sin fulla potential.

-      öka personalens förståelse för och kunskap om hörselnedsättningens konsekvenser och att personalen har rutiner och strategier för att göra undervisningen tillgänglig för barn och elever med hörselnedsättning.

Hörselpedagogens uppdrag:

-      Vi följer barnet/eleven genom skoltiden.

-      Vi ger råd, stöd, information och handledning till elev, lärare och övrig personal i skolan.

-      Vårt arbete sker i samarbete med elev, berörda pedagoger, elevhälsa och hörselvård (hörselhabilitering och audiologisk avdelning).

-      Vi förmedlar kunskap om och hjälper till med den tekniska utrustningen.

-      Vi anordnar träffar för elever med hörselnedsättning, från kommunerna som ingår i Silviaskolans hörselpedagogavtal, för att stärka barnets/elevens hörselmedvetenhet och att få möjlighet att träffa andra elever med hörselnedsättning.

Kontaktuppgifter till hörselpedagog Helen Mattson helene.mattsson@hassleholm.se tel: 0709-818443

Kontaktuppgifter till Jill Svensson, Phonak jill.svensson@phonak.com tel: 0705-801158

Sidansvarig: Annika Jönsson