Hörselpedagogiskt stöd
Länk till SPSM´s filmer kring hörselnedsättning
Länk till Prevents material Ljudguide för förskolan
Mycket bra material från hosaudionomen som vi får lov att använda i kommunen.
https://www.hosaudionomen.com/goda-rad
Goda råd till dig som är lärare eller rektor till en elev med hörselnedsättning.
https://www.hosaudionomen.com/_files/ugd/f4e2bc_aa4bbde83f9d4ab8bd524d7f4baf3e8c.pdf
Widgit online
Bildstöd kan kompensera och är ett viktigt stöd för många elever
Pedagogisk kompetens och förhållningssätt, språk- och kunskapsutveckling, sociala strategier och hörselmedvetenhet, ljud- och ljusmiljö.
Pedagogisk kompetens och förhållningssätt när du har ett barn/en elev med hörselnedsättning
Fråga barnet/eleven om vad han eller hon tycker om sin lärmiljö.
Ta del av information från vårdnadshavare, specialpedagog,
hörselpedagog alternativt landstingets hörselhabilitering.Se till att få kompetensutveckling. Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder kurser.
Lär dig svenskt teckenspråk, tecken som stöd eller TAKK.
Visa ansiktet och ha ögonkontakt med eleven när du pratar.
Förstärk kommunikationen med hjälp av ansiktsmimik och kroppsspråk.
Tala tydligt och använd normal röststyrka. Undvik att ha händer eller föremål framför munnen.
Använd bildstöd. Alla pedagoger har tillgång till Widgit online.
Förförståelse och repetition är särskilt betydelsefullt för elever med
hörselnedsättning.Visuell förstärkning i form av presentationer eller text på tavlan kan kompensera och
ge stöd när inte alla ord uppfattas i den talade kommunikationen.Skapa tydlig turtagning, det vill säga en person i taget pratar.
Säg namnet på den som får ordet och visa med en tydlig handgest, då hinner alla
rikta uppmärksamheten dit och slipper missa inledningen av det som sägs.Tala om eller visa med en handgest när du byter bild i en presentation.
Upprepa eller omformulera när du ser att barnet/eleven inte hör eller inte förstår.
Ha höga förväntningar på barnets/elevens kommunikation och förmåga.
Undvik att förenkla språket.
Erbjud elever anteckningsstöd, genom att kopiera andras anteckningar eller få
åhörarkopior från läraren.Använd digitala verktyg. Att producera och dela foto och filmer ger ett bra stöd för
repetition och läxläsning.
Språk- och kunskapsutveckling
Bjud in barnet/eleven till samspel och kommunikation.
Observera den kommunikativa utvecklingen och agera om du tror att mer behöver
göras för att rätt förutsättningar ska ges.Observera hur barnen och eleverna kommunicerar med varandra i olika samspelssituationer.
Inspirera eleverna att läsa böcker.
Sociala strategier och hörselmedvetenhet
För att undvika missförstånd i samspel behövs ibland en vuxen som social och kommunikativ tolk.
Stöd barnet/eleven med att skapa goda och fungerande strategier för kommunikation och samspel. Det är bra om det finns tid och plats för återhämtning, där hen kan få ljudvila.
Ljud- och ljusmiljö
Arbeta aktivt för att skapa och upprätthålla en god ljudmiljö.
Var en positiv förebild.
Ha alltid belysningen tänd, undvik "mysbelysning".
Eleven bör ha ryggen mot fönstret, så att hon eller han inte sitter i motljus.
Ljuset behöver falla på den som pratar.
Stäng dörrar och fönster när det finns störande bakgrundsbuller.
Rutiner när man behöver tillgång till hörselteknik
Här är gången då man har barn eller elev i grundskolan för vilken man vill ha tillgång till hörselteknik via Skoldatateket.
Hörselpedagog Helen Mattson träffar barnet/eleven och ser över behovet i samverkan med specialpedagog på skolan.
Finns ett behov av hörselteknik skickar skolan in en ansökan om hörselteknik till Skoldatateket via Prorenata.
När ansökan är inskickad stämmer Annika av behovet med Helen. Därefter beställs utrustning som eleven får prova och denna installeras på skolan. Efter en provperiod på två månader utvärderas om utrustningen fungerat för barnet/eleven och ska köpas in eller så lämnas den tillbaka.
Utrustning som lånas ut via Skoldatateket skrivs in i Prorenata under upplysning - Hörselteknik. Den följer barnet/eleven till och med åk 9 eller så länge ett behov finns kvar och ska även följa vid skolbyte inom kommunen. Ny ansökan behöver inte göras följande år utan bara när utrustningen behöver kompletteras med ex halsslinga eller elevmikrofoner.
Finns inte längre ett behov ska Skoldatateket meddelas. Utrustningen lämnas då tillbaka och kommer kunna lånas ut till annan elev i kommunen i behov av hörselteknik.
Ansökan om hörselteknik görs på egen blankett i Prorenata. (se instruktion i Prorenatakursen)
Beställning av hörmanus för elever med hörselnedsättning inför NP
Elev med hörselnedsättning kan få manus till delprov uppläst eller få använda hörhjälpmedel. Beställning görs på följande E-post nationellaprov@skolverket.se
Hörmanus ska inte påverka resultatet utan är att jämställas. Beställ i god tid!
VERKSAMHETSPLAN
Ambulerande hörselpedagog
- är en kommunal resurs för elever med hörselnedsättningar i alla skolformer såsom förskola, grundskola, gymnasieskola, anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola och fritidshem.
Målsättning är att:
- eleven har kunskap och verktyg att hantera sin hörselsituation och därigenom möjlighet att stärka sin identitet och självkänsla.
- eleven har en god hörandemiljö/lärandemiljö i skolan.
- ge eleven förutsättningar för ökad måluppfyllelse och få möjlighet att nå sin fulla potential.
- öka personalens förståelse för och kunskap om hörselnedsättningens konsekvenser och att personalen har rutiner och strategier för att göra undervisningen tillgänglig för elever med hörselnedsättning.
Hörselpedagogens uppdrag:
- Vi följer eleven genom skoltiden och har kontinuerliga elevsamtal med uppföljning.
- Vi ger råd, stöd, information och handledning till elev, lärare och övrig berörd personal utifrån elevens behov i skolan.
- Vi har kontinuerliga möten och uppföljning med personalen.
- Vårt arbete sker i samarbete med elev, berörda pedagoger, elevhälsa och hörselvården inom Region Skåne.
- Vi förmedlar kunskap om och hjälper till med den tekniska utrustningen.
- Vi anordnar träffar för elever med hörselnedsättning, från kommunerna som ingår i Silviaskolans hörselpedagogavtal, för att stärka elevens hörselmedvetenhet och att få möjlighet att träffa andra elever med hörselnedsättning.
- Vi arbetar proaktivt och långsiktigt med elevernas hörselmedvetenhet och lärande.
Vår verksamhetsplan grundar sig i skollagen kap.3 §2
Barnens och elevernas lärande och personliga utveckling
2 § Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
Elever som till följd av en funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som gäller, ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser.
Elever som lätt uppfyller de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. Lag (2022:146).
Kontaktuppgifter till hörselpedagog Helen Mattson helene.mattsson@hassleholm.se tel: 0709-818443
Kontaktuppgifter till Jill Svensson, Phonak jill.svensson@phonak.com tel: 0705-801158
Sidansvarig: Annika Jönsson