Distansundervisning
SPSM rekommenderar
SPSM hänvisar till Helene Fägerblads forskning om hennes råd till lärare:
1. Prioritera – Vilka uppgifter som är viktigast? I relation till kunskapsutveckling, måluppfyllelse men också vad som är rimligt.
2. Avgränsa – Ge avgränsade uppgifter till de elever som har svårt. Ha tätare återkoppling och återkoppling efter elevernas behov
3. Tydliggör – För dialog med eleven och/eller elevens vårdnadshavare så att du och eleven är överens att hen har förstått.
4. Återkoppla – Se till att ha bestämda tider och former för återkoppling med eleven och/eller vårdnadshavare
Här kan du läsa hela artikeln: https://skolvarlden.se/artiklar/spsms-sa-nar-du-elever-i-behov-av-stod-pa-distans
SPSM uppdaterar sin sida Undervisning på distans kontinuerligt. https://www.spsm.se/stod/undervisning-pa-distans/
Att tänka på vid distansundervisning för specialpedagog/speciallärare
Prata med dina kolleger och andra EHT-medlemmar och kom överens hur ni överför anpassningar och särskilt stöd från ordinarie undervisning till distansundervisning.
Hur kan ni skapa struktur för eleverna? Kalendern i Fronter kan användas för att underlätta för eleven.
Bestäm hur EHT- arbetet behöver anpassas efter nya omständigheter.
Bestäm hur kontinuerlig återkoppling med vissa elever och föräldrar ska se ut. Digitala möten, telefonmöten eller fysiska möten? När? Hur ofta? Hur länge?
Viktigt att bibehålla goda relationer med elever i behov av särskilt stöd genom social kontakt med dessa elever.
Vilket stöd behövs till föräldrar för att de ska kunna stödja sina barn i hemmet? Bildstöd som skapas i Widgit online kan underlätta. Alla pedagoger i grundskolan har egna inloggningar.
Våga tänka och göra nytt! Vi lär oss tillsammans!
Flerspråkighet och nätbaserad undervisning
Att tänka på
Studiehandledning kan göra skillnad för eleven!
Hur behöver undervisningen anpassas till nya omständigheter.
Dela korta, tydliga instruktioner med eleverna innan lektionen så eleven hinner översätta den innan lektionen börjar.
Filmer och bilder hjälper eleven att förstå innehållet i olika ämnen. Tänk på att filmer finns på Inläsningstjänst/ Begreppa på svenska, arabiska, dari, tigrinja, somaliska och engelska.
Vid ämnesundervisning ta hjälp av studiehandledare för att söka efter relevant material på din elevs språk. Använd Begreppaguider på ILT.
Underlätta för eleven genom att använda bildstöd. I Widgit online har vi tillgång till mallar för två språk. Material skapat här kan delas via länk.
Studiehandledning på distans?
Bestäm hur ni delar material med studiehandledaren och dela materialet i god tid
Bjud in studiehandledaren vid fjärrundervisning i tex Google Meet om du vill att de lyssnar på genomgångar. Studiehandledaren kan skapa enskilt samtal med elev samtidigt och växla mellan undervisning och samtal.
Tätt samarbete mellan ämneslärare och studiehandledare är en framgångsfaktor
Sidansvarig: Annika Jönsson